Aktif Eşcinsellerdeki "Eşcinsel Değilim" Düşüncesi Üzerinden Yapılan Sosyolojik Bir Analiz
Ülkemizdeki bazı aktif eşcinseller, aktif olarak bu hayatı sürdürdükleri için eşcinsel olmadığını savunuyor ve söylüyor. Bu konu zaman zaman Ekşi Sözlük'te de gündeme geliyor. Yazar "vardevela", bu konuyla ilgili ayrıntılı bir çıkarım yapmış.
Aktif Eşcinsellerdeki "Eşcinsel Değilim" Düşüncesi Üzerinden Yapılan Sosyolojik Bir Analiz
iStock


kimlik 

eşcinsellik ve biseksüellik, cinsel yönelimdir. ancak gay olmak sosyal bir kimliktir. ikisini karıştırmamak gerekiyor. bir erkek, gay kimlik geliştirmeden de erkek erkeğe seks yapabilir.

bireysellik

çok güldüğüm bir geyik vardır: üniversite mezunu ibnelere gay denir.
kısmen haklılık içerir. çünkü gay kimlik geliştirebilmeniz için ilk önce birey olmanız gerekir.

türkiye'de birey olabilmek için ya eğitimli olmak lazım ya bir sol örgütlenmenin tedrisatından geçmeniz ya aleviler gibi bir azınlık grubundan gelmeniz lazım.

ancak en önemlisi ekonomidir. türkiye 17. ekonomiyim havalarında dolaşıyor. fakat gelir dağılımındaki şiddetli adaletsizlik yüzünden, geniş kitleler bireysel hayatlarını inşaa etmeleri için ihtiyaç duydukları ekonomik refaha sahip değiller.

eğer evdeki tencere, ancak ve ancak ailenin tüm oğullarının ortak çabası ile kaynayabiliyorsa, o ailenin fertlerinin birey olmasından bahsedilemez. ben de o ailenin oğlunun gay kimlik geliştirmesini beklemiyorum.

misal, askerdeki badim. çocuk ve iki erkek kardeşi, babaları ile birlikte balığa çıkıyordu. komşu köyden de bir kızı seviyordu. ancak, sevdiği kızla değil, kendi köyünden bir kız ile evlenecek. çünkü sevdiği kız ailesini görmek isteyecektir, ancak ailenin bütçesinde, gelinin aile ziyareti için gerekli olan minibüs parası yoktur. oğlan kızın köyüne yerleşemez, çünkü oğlanın balıkçılıktan başka mesleği yok. ama en önemlisi, oğlan giderse, aile balıkçı teknesini iki kardeş ile işletemez.

bu balıkçı kardeşimiz, ha am sikmeyi sevsin, ha göt sikmeyi sevsin. hiç bir farkı yok. çünkü bu kardeşimiz, ekonomik nedenlerden ötürü, kendi hayatı ile ilgili bu en önemli kararı kendi başına alamamaktadır. tayyib'in bahsettiği çilekeş halk, kendi ile ilgili herşeyden feragat edip; tüm hayatını geniş ailenin tenceresinin kaynamasına adamış olan bu gençlerdir. putin'e yapılan atarlar, bin küsur odalı saraylar, diyanete alınan makam arabaları, balıkçı kardeşimizin hangi deliğe yarrak basacağını belirleme hakkının gaspı üzerinden yükselir.

ekonomik olarak yetersiz durumda olmak, vatandaşları -ister aktif olsunlar ister pasif- hayata karşı edilgen hale getirmektedir. nitekim alt sınıftan gençler, orgazm sigarası içerken birbirlerine şunu sorarlar:

- seni kim alıştırdı?

en kişisel, en özel şeyi olan cinselliği, kendi iradesi ile var olan birşey değildir. hayat karşısında edilgen olan gençlerimiz için cinsellikleri başkalarından kazandıkları bir alışkanlıktır!

alt orta sınıftan sonra ise soru şu şekle dönüşür:

- kendini ne zaman keşfettin?

kendine gay demeden erkek erkeğe sikişmek, amerika'daki toplumun en alt katmanını oluşturan, zenci gettolarında da görülen bir durumdur. ancak türkiye'nin sıkıntısı, orta sınıfın erimesi ve hayat karşısında edilgen hale gelen yığınların artmasıdır.

heterogenderism

ortadoğu ve latin amerika'da hakim olan kültürdür. özetle der ki;

bir erkek bir kadınla sikişmeli, eğer erkek erkeğe sikişeceklerse de birisi kız gibi olmalı birisi erkek gibi olmalı. bunun en uç örneği iran'da yaşanmaktadır. eşcinseller idam edilir. ancak transeksüelliğe izin vardır. yani büllüğünü kestirmeyi kabul edersen, hayatına devam edebilirsin. böylece kocan ile yatağa girdiğinde yine bir kadın ile bir erkek yatağa girmiş olur.

ama bu bir beklentidir ve gerçeği yansıtmaz.

osmanlıdan kalan gönül açan tellaklar kitabını okuyoruz. bu kitapta istanbul'daki hamam oğlanları, tarifeleri ve sunduğu hizmetler tarif edilir.

tellakların isimleri kız ahmet, kız mehmet şeklinde gider. buradaki kız kelimesi, gençlerin aktif veya pasif olduğunu belirtmez. atıyorum kafadan kız ahmet, aktiftir ve müşterisine gecede üç posta çakmaktadır.

yine kız kelimesi tellakların efemine olup olmadığını söylemez. nitekim hepsinin lakabı kızdır ama içlerinden -atıyorum kafadan- kız mustafa'nın vizite ücreti düşüktür. çünkü diğer gençlerden farklı olarak kız mustafa efeminedir. buradaki kız kelimesi, evli barklı aile babası adamlar ile hamam oğlanları arasındaki sosyal statü farkını işaret etmektedir.

erkeklik kurgusu

delik deliktir ve erkek dediğin siker. köyde eşşek siken adam da teorik olarak zoofili değildir. ancak orta doğu ve latin amerika'daki erkeklik kurgusu buna izin vermektedir. eşek sikmek, erkeğin gelişimi sırasında geçtiği bir evredir. buna göz yumulur.

bunlar değişmez kaideler midir?

hayır değil nitekim, artık internet var ve insanlar birbirleri ile etkileşim halindeler.

eşcinsel dernekleri var. bu dernekler, eşcinsel camia içerisinde de dönüşüm hedefliyorlar.

kültürel üretim var. örümcek kadının öpücüğü'nden queer as folk dizisine köprülerin altından çok sular aktı.