Görenlerin Ağzını Açık Bırakan Michelangelo Şaheseri: Davut Heykeli
İtalya'nın Floransa şehrinde bulunan ve Michelangelo'nun dünya tarihine bir armağanı olan Davut heykeli hakkında bilinmesi gerekenler.
Görenlerin Ağzını Açık Bırakan Michelangelo Şaheseri: Davut Heykeli
iStock

ünlü heykeltraş michelangelo'nun 1504 yılında, 4 yıllık çalışma sonucu floransa akademisi'nde tamamladığı heykel davut heykeli. 

michelangelo'nun bu şaheserinin kusursuzlukla özdeşleştirilmesinin asıl sebebi aslen heykelde binbir kusur olmasından kaynaklanıyor desek yanlış konuşmuş olmayız.


en başta alçı maket olmadan yapmıştır michelangelo bu heykeli. yani bir örnek kullanmadan, bildiğin mermer bloktan bir insan bedeni çıkarmıştır ince ince işleyerek. bu gerçi michelangelo'nun alamet-i farikası, sadece davut heykeli'ne özgü bir yöntem değil. kalıpsız heykel yontmayı hakkıyla becerebilmek için yapmak istediği heykeli hayalinde su dolu bir küvete yerleştirip küvetin tıpasını çektiğinde suyun alçalmasıyla birlikte ortaya çıkan bölgeleri sırasıyla kafasında canlandırır, sonra bu bölgeleri aynı sırayla blokta ortaya çıkarırmış michelangelo.


davut'un yontulduğu mermer blok orta kalitede, lekeli ve öncesinde başka heykeltraşların yontacağım diye mundar edip ortada bıraktığı bir blok. michelangelo'nun ustalığını konuşturduğu kısım da burası. michelangelo -literally- artistlik yapıp bu belalı bloğu yontma görevini üstüne alıyor. ve sonunda malzemeden gelen binbir kusura rağmen kusursuz bir eser çıkarıyor ortaya.


heykelde ilk bakışta heykel sanatından hiç anlamayan birinin bile gözünden kaçmayacak oran hataları var. en belirgin örneği de eller ve baş kısmı. ama aslında bu orantısızlık, heykelin başta floransa katedrali'nin dış cephesinde 30 metre yükseğe yerleştirilmek için yapılmış olmasından kaynaklanıyor. davut'un ellerini uzak mesafeden de görünür kılmaya çalışmış michelangelo. bundan sebep, heykele yaklaşıp mümkün olduğunca aşağıdan yukarıya bakmayı tavsiye ediyor uzmanlar. sonra eldeki mermer bloğun önceden mundar edilmesi yüzünden ön cepheden bakıldığında sola doğru eğik durduğunu görürüz davut'un. bu eğiklik, davut'un ağırlık merkezinin ayak ucunun dışına çıkmasına sebep oluyormuş. michelangelo bu kusuru davut'un sağ bacağını bir kütüğe yaslayarak çözmüş.

floransa'da galleria dell'accademia' da kendisine özel bir kubbeli yağının altında sergileniyor davyt heykeli. erken rönesans sanatının popüler konuları arasında yer olan davud farklı sanatçılar tarafından çok defa konu olmuştur. lakin michaelangelo onu önceki heykeltıraşlardan farklı olarak kılıcı ve miğferi olmadan, sadece sapanıyla betimlemiştir.


heykel ilk yapıldığında büyüklüğü ve çıplaklığıyla insanları hayrete düşürse de sonraları floransa'nın simgesi haline gelmiş ve çok sevilmiş. onu michaelangelo'nun diğer heykellerinden ayıran özelliği ise cephecilik kuralına göre çalışılmış olması. yapımının üzerinden beş yüz asır geçmesine rağmen senede 1,2 milyon insan tarafından hayranlıkla seyrediliyor.

Eşi Benzeri Görülmemiş Bir Yeteneğe Sahip Rönesans Sanatçısı: Michelangelo