Neşeli Günler Filmindeki Beyin Yakan Çekim
1978 yılında çekilen Türk sinemasının en efsane filmlerinden Neşeli Günler'i izlemeyeniniz yoktur. Bu güzel filmin çekimiyle beyin yakan bir sahnesi var aynı zamanda.

İşte o sahne

Adile Naşit'in solunda olan kamera, Şener Şen'in yer değiştirmesiyle beraber hareketleniyor ve bir anda o kamera Adile Naşit'in sağında beliriyor.


5 dakikadır ben mi kaçırdım diye 20 kere izledim. ne acayipliği ya. 

kamera kameramanın omzunda, şener şen ayağa kalktığında kameraman da ayağa kalkıyor ve adamı takip ediyor, oturduğunda da kameraman da oturup son resmi buluyor. bu plandaki tek olay, plan içinde aksın değişmiş olması ( şener şen sağa bakarken, plan sonunda sola bakıyor adile naşit için) o da acayip bir durum değil. 

günümüz dizilerinde bile onlarca böylesi var.

sahnede bir gariplik var ama bunu anlatacak türkçe bende yok.

hareket sırası; 

1- zoom in
2- sola pan
3- sağa dolly
4- sola pan
5- zoom out

şeklindedir.

esasen hatalı bir çekimdir. ilk görüntüde sağda olan adile naşit görüntü bitiminde sol tarafta görünmektedir. bu da izleyicide algı sorunu yaratır. tercih edilmez. 

böyle bir çekim için adile naşit'in kadrajda tutulması ya da çekimin ikiye bölünüp 2 çekim olarak yapılması icap eder. hatta araya bir insert görüntü, ayrıntı çekim girebilirmiş. tahminim dönemin şartları gereği tek makarada görüntüyü alıp ekstra iş çıkarmak istememişler.

illüzyon falan yok, çözümü şurada olan çekimdir:

not: evet, rendeyle çizdim. halkım için yaptım.