Türk Sanatının Klasiklerinden Kaplumbağa Terbiyecisi Tam Olarak Ne Anlatmak İstiyor?
Kadıköy'ün ilk belediye başkanı ve sanatçı Osman Hamdi'nin 1906 tarihli ikonik tablosu Kaplumbağa Terbiyecisi hakkında "ne anlatmak istiyor?" benzeri sorulardan muzdaripseniz, bu sorunsalın basit ama etkili açıklamaları mevcut.


tablodaki kapının üzerinde şifau'l kulub likau'l mahbub yazıyor. anlamı "kalplerin şifası sevgiliye kavuşmaktır" olan bu cümlede kastedilen sevgili bir insan değil.


eseri yapan osman hamdi bey, paris'e gitmiş, orada tahsil görmüş bir adam, bu esere çok benzer bir gravüre dönemin gazetelerini araştıranlar rahatlıkla rastlayabilirler. ancak kaplumbağa terbiyecisi farklıdır. 

Zamanında bir Fransız dergisinde yayınlanmış olan ve Osman Hamdi'nin de esinlendiği iddia edilen Japon gravürü.

kaplumbağaların hemen önünde yeşil yapraklar göze çarpar. söylenene göre kaplumbağalara lale soğanı yedirilir.

bunu yemeyen kaplumbağalar yalnızca ağızlarında çiğneyip geri tükürürler, böylece tükürük enzimleri lale soğanlarına bulaşır, ortaya ters laleler çıkar.

kapının üzerinde yazan yazı ve kaplumbağanın yavaşlığıyla bilinen bir canlı olması, terbiyecinin elinde de bir adet ney olması tabloyu çözümlerken işimize yarayacak.

bilindiği gibi ney, insanla özdeştir. her ikisinde de yedi delik vardır.

kaplumbağa yavaşlığıyla bilinen bir canlı. kaplumbağa, kapının üzerindeki yazıyı da göz önünde tutarak insan nefsini temsil ediyor. yolculuğun uzun süreceği ancak güzelliklerin nedeni olacağı anlatılıyor.


kapı gibi görünen o bölümün ardındaki pencerenin nereye açıldığının bilhassa gizlenmesi, yalnızca ışığın girdiği yer olarak görünmesi de ulaşılacak mertebenin gizemini vurguluyor.


Osman Hamdi Bey

Bu içerik de ilginizi çekebilir