Bas Gitarın Gereksiz Bir Enstrüman Olmadığına Dair İkna Edici Bir Örnek

Bas gitarın çok da gerekli olmadığına dair sözler hep söylenir. İşte bu yanlış inanışı yalanlayacak bir örnek.
Bas Gitarın Gereksiz Bir Enstrüman Olmadığına Dair İkna Edici Bir Örnek
iStock

bas gitarın grup içindeki öneminin ve etkisinin anlaşılması için konuyu müzik teorisi bakış açısıyla basit örneklerle anlatmaya çalışayım.

örneği sadece tek bir akor üzerinden veriyorum

ritim gitar mi minör triad akoru basıyor olsun.
mi minör triad akor sesleri: e g b ( mi sol si)
solo gitar ise bu akorun üstüne e minör gamı kullanarak solo atıyor olsun.
e minör gamı sesleri: e f# g a b c d e

iki gitarın çaldığı bu armonik yapıyla hafif hüzünlü, buruk bir duygu hali ortaya çıkar.

şimdi bas gitarı devreye sokalım. bas gitar, yukarıdaki e minör armonisi üzerine misal sekizlik notlarla do notası seslendirsin. bas gitar do'yu basmaya başladığı andan itibaren bütün armoni çok farklı bir duyguya bürünür. bas gitar do notasını seslendirdiğinde bas nota daha baskın duyulacağı için diğer iki gitarın çaldıkları do ile ilişki kurup farklı bir fonksiyon kazanır.

normalde triad akorumuz mi minör idi.
basta c olduğunda bu akor do maj7 akoru olarak duyulmaya başlayacak.
em akor sesi: e g b (mi sol si)
cmaj7: c e g b (do mi sol si)

minör sound majöre dönmüş oldu. daha pozitif bir sound...

solo gitar e minör akoru üzerine e minör gamı kullanıyordu. bu gam da do ile ilişki kuracak.

basta do olduğu andan itibaren solo da e minör değil c lydian soundu verecek.

em gamı: e f# g a b c d e
c lydian mod: c d e f# g a b c
lydian sound minöre göre çok daha pozitif ve parlaktır.

bas gitarın sadece tek bir nota basması bile diğer bütün enstrümanların genel armonisini kökten değiştirebiliyor gördüğünüz gibi.

bas gitarın gereksiz olduğunu düşünen arkadaş anlamaz belki ama meraklısı için anlattım ben yine.

ekleme: müzik teorisiyle ilgili yazı serisi çalışmaları yapıyorum, aşağıdaki başlıklardan inceleyebilirsiniz. yukarıda yazdıklarımla ilgili kafasında soru işaretleri oluşanlar cevapların büyük bir kısmını bulacaktır.

majör gamlar
majör gam triad akor armonizasyonu

genel bakış açısını da ekleyelim

bas tonları, düz ve tab üstü çalınan anlarda icra edilen müziğin altını doldurur. müziğe dolgunluk, güç katar. bas gitarı çıkardığınızda geriye kalan sesler bir telsiz konuşmasında çıkan seslerden çok da farklı olmayacaktır. ayrıca tab üstü olmayan, yani bas gitar ile ritm gitarın aynı notaları takip etmediği şarkılarda, ki pearl jam'den oceans'ı dinlerseniz ne demek istediğimi çok iyi anlayacaksınız, bas gitarın aslında ne kadar ön planda ve gerekli bir müzik aleti olabileceğini görürsünüz.

pearl jam - oceans