Cyberpunk 2077'nin Hafiften Hayal Kırıklığı Olmasının Ardında Yatan Sebepler

CD Projekt Red tarafından geliştirilen ve bu sene büyük beklentilerle yayınlanan oyun hafiften hayal kırıklığı oldu diyebiliriz artık. İşte bunun arkasında yatan yapım detayları.
Cyberpunk 2077'nin Hafiften Hayal Kırıklığı Olmasının Ardında Yatan Sebepler


sanırım cyberpunk 2077'nin başına geleni açıklayabileceğime inanıyorum, çayınızı kahvenizi alın gelin

her şey 2012 yılında cyberpunk 2077 isimli oyunun duyurulmasıyla başladı. cdpr cyberpunk temasına dalmak istiyordu ve bu amaçla cyberpunk 2020 isimli kağıt&kalem oyununun büyük bir hayranı olan mike pondsmith ile iletişime geçtiler.

cdpr oyun geliştiricilerinin çoğu o dönemde witcher 3 ile meşguldü, o sırada küçük bir takım geliştirici de oyunun ön yapımı ile uğraştılar ve 2013 yılında karşımıza sundukları o fantastik teaser trailerı yarattılar. oyunun kağıt&kalem versiyonunun içinde geçtiği dünya ile ilgili bilgilerin çoğu, teması, estetiği ve oynanış faktörlerinin bu noktada oyunun içine nasıl işleneceği büyük ölçüde kararlaştırılmıştı, hatta inanıyorum ki hikaye bile o noktada belliydi. (teaserda verilen ipuçları, max tac odağı, cyberpsycho avlamak, hatta o kadar çok avlamak ki bir noktadan sonra çok bir farkımızın kalmadığını anlamak, vs...)

2016'ya saralım

cdpr daha yeni, witcher 3'ün blood&wine eklentisini yayınlamıştı, yani tüm takım artık tam güçleriyle cyberpunk 2077'ye girişebilirlerdi, öyle de yaptılar. bu, tüm süreç boyunca yaşayacakları aksaklıkların ilkiydi. çünkü bilinmeyen bir sebepten, son 3 yıldır üzerinde çalıştıkları şeylerin çoğunu silip attılar, estetikten (karanlık, blade-runner tarzı), hikayenin kendisine kadar (belki çok klişeydi, ya da cyberpunk temalı diğer yapımlara çok benziyordu). eşsiz diyebilecekleri birkaç fikiri bir süre kurcaladılar, belki de daha dolgun ve enerjik bir estetik yapmaya (tanıdık geldi mi?) ve bu fikirleri bir oyuna nasıl aktaracaklarını bulmaya çalışıyorlardı. media sınıfı eşsizdi evet, ama belki de o kadar çekici bir opsiyon değildi. peki rocker'ları koysak? guitar hero mu olum bu saçmalamayın. aha belki de sokaklarda büyüyüp sürekli büyük corpo'larda (şirketlerde) bir yaşamın hayatını kuran ama oraya geldiği anda bu rüyanın ondan götürdüğü her şeyin farkına varan bir serserinin gözünden bir hikaye? bu oyuncular için hem solo hem de netrunner tarzını deneyimleyebilecekleri bir opsiyon olurdu, çünkü biliyorsunuz cyberpunk'un kağıt&kalem oyununda street kid diye bir sınıf yok.

harika abi, hadi yapalım.

bu noktada, night city'nin ne olmasını istediklerini artık biliyorlardı, hayatla dolup taşan, devasa bir metropolis. etrafta uçan araçlar, ağzına kadar insanla dolu trenler ve metrolar, her köşebaşında neon ışıkları ile yolunu bulmaya çalışan tüccarlar, gökyüzünü kaplayan devasa gökdelenler vs. ama çok daha önemli bir şeyin önceliği vardı: hikaye. az önce bahsettiğim tüm zorluklara karşı gelerek night city reklamları gibi bir yaşam hayal eden sokak çocuğu hikayesini de katarak bunun da üzerinde çalışmaya başlarlar. bu v'nin 2018 yılındaki reveal trailer'ındaki diyaloğu ile de uyuşuyor. hatırlarsanız bunun çok üstü kapalı ve kısa bir özetini geçer gibi. inşa ettikleri o eşsiz canlı ve dolgun estetiği de burada sergiliyorlar tabi.


2018 başlar ve bunlar kendi yarattıkları cyberpunk estetiğinin e3'te şovunu yapmaya karar verirler

sonradan da bahsettikleri gibi, önceden bu estetikle ilgili hiçbir şey göstermemelerinin sebebi de alacakları tepkilerdi (çöpe attıkları karanlık estetik yerine canlı&dolgun estetik tercih etmeleri olayı işte). tepkiler inanılmaz güzel gelir, herkes kafayı yer, oyunlarla ilgili herhangi bir şeyin konuşulduğu her yerde muhabbet konusu olur, sosyal medyanın altından girer üstünden çıkar. bunun üzerine de cdpr röportaj vermeye başlarlar. oyun artık ortadadır, gerçekten bir şeyler oluyordur. o yılın ilerleyen aylarında, şöyle bir röportaj verirler, alıntı:
"cyberpunk 2077, 6 senedir yapımda ve takımımız bu noktada çok büyük bir hedefi tutturdu: büyün oyun baştan sona oynanabilir durumda. daha oyuna koyulacak çok şey var, oyun testi ve bug düzeltmeleri hala devam ediyor, fakat hikayenin bir araya geldiğini görmek yapım sürecinde çok kritik bir adım" dedi borzymowski.

o röportaj

bunun dediğine göre, 2018'e kadar 6 sene boyunca oyunu geliştirdiklerini, hikayeyi ve background'ları (karakter geçmişini, mevcut ve daha az detaylı lifepathler yerine) bitirdiklerini doğrulayabiliriz, fakat makalenin de yazdığı gibi kalan her şey henüz iskelet halinde. backgroundlar yani çeşitli karakter geçmişleri de bu noktada bittiğine göre, bunların hikayeyi daha ilerde etkileyecek bir şekilde oyuna aktaracak süreleri vardı da diyebiliriz.

şimdi asıl sıçtıkları ve yapımın çatlamaya başladığı yere geliyoruz. bence oyunda her çeşit ünlüden bahsetmeye niyetleri vardı, ama önemli karakterler olarak ve sadece oyunun sonunda bir cliffhanger tarzında. bu ünlülerden biri de bizim sevdiğimiz, neomuz, constantineimiz, john wickimiz, keanu reeves. adamlar şaka maka 2019'da keanu'yu kapatmayı başarıyorlar ve adam projeyi o kadar çok seviyor ki, oyundaki rolünü genişletmeleri için cdpr'ı ikna etmeyi başarıyor. bunu bir yıl sonraki röportajında da açıkça belirtiyor.

aha röportaj

e doğal olarak aklı başında her insanın yapacağı gibi, keanu projelerinde büyük bir rol almak isteyince, bunlar da kabul ediyor. ama abi hikaye çoktan bitmiş, yazılmış kapatılmış. bu adamların keanu'nun ekmeğini yemesinin tek yolu tüm hikayeyi baştan yazmak ulan. belki de adamı dlc gibi bir eklenti paketine koymayı düşünmüş olabilirler, fakat planlama&zamanlama sorunları yüzünden o kadar uzun süre kayıt alamamışlar. böylece, 2019 ve 2020 arasındaki süreyi, bunlar ellerindeki her şeyi kesip, biçip, dikip, yani hurda haline getirip parçalarını kullanarak hikayeyi baştan yazmaya ayırıyorlar, diğer kalan her şeyi, bakın her şeyi de, beklemeye alıyorlar. neden? çünkü bu oyunun hikayesi cdpr'ın sunabileceği en temel ve önemli faktör. aga, mike pondsmith'in kendisi dedi ki keanu reeves'i projeye dahil ettiklerini halka açıklamadan 2 ay önce öğrenmiş ve herkesin öğrenmesi için de sabırsızlanıyormuş. bu projeye bu kadar temelden giren bir adam böyle bir kararı niye bu kadar geç öğrensin? garip değil mi? tabii ki eğer bu bir son dakika kararı değil ise...

bu da 2018 yılında adamların elinde tamamen bambaşka bir hikaye olduğunu doğruluyor, çünkü o sene çıkardıkları o 43 dk'lık gameplay videosunda v'nin evindeki radyodan duyuyoruz ki, johnny son performansını bir sene önce vermiş. bu, oyunda bize verilenden dağlar kadar uzak bir bilgi.

e3 gelir, keanu sahneye çıkar ve oyunun çıkış tarihini duyurarak "nefesimizi keser."


yani işin temelinde adamlar 2019'un tamamını keanu'yu oyuna uydurmaya çalışarak geçirirler

karakter geçmişleri artık çöp olduğu için, onun yerine başka bir şey bulmak zorunda kalırlar, ve lifepath'leri çıkarırlar. fakat zaman kısıtlamaları götlerini o kadar tutuşturmaktadır ki, her lifepath için ayrı ayrı bir detay içerik hazırlayamazlar ve sadece her biri için kısa bir intro yapıp paketlerler. zar zor keanu'yu hikayeye sıkıştırırlar fakat çöpe attıkları asıl hikayenin odağı tamamen sokak çocuğu gözünden olduğu için, diyalogların ve görevlerin çoğunda bu detay olduğu gibi kalır. sokak ağzı, karakterler, v'nin aksanı falan. yani geçti bor'un pazarı, sür eşeğini niğde'ye hesabı, hiçbir şeyi değiştirecek vakit yok. işte tam olarak bu yüzden oyundaki lifepathler buram buram hayalkırıklığı kokuyor ve oyunun bu kadar erken bir safhasında birleşiyor.

2020 geliyor, korona çarpıyor. bu heriflerin daha tüm hikayenin animasyonunu bitirmedikleri gerçeğini geçtim, daha şehri tasarlayacaklar. hikaye ucu ucuna yetişiyor, ama adamlar oyunu iki defa erteledikleri için artık bitiremeyecekleri kısımları oyundan çıkarmaya başlıyorlar. aha bu yüzden de şehir bize biraz sığ ve "etkileşimsiz" geliyor.

geldik kasım 2020'ye

adamların elinde zorla bitirilmiş bir hikaye var. optimizasyon ve şehir tasarımı falan hak getire. oyunu tekrar aralık'a ertele, tamir edebildiğini tamir et, bir özür yayınla, 2021'in tamamını oyundan çıkarmak zorunda kaldığınız şeyleri geri getirmeye çalışarak geçir, istiklal marşı ve kapanış.

sonuç olarak bu oyun tamamen bir zayıf yönetim kurbanıdır benim gözümde. oynadım bitirdim, zevk almadım desem yalan olur ciddi anlamda oyun insanı bağlıyor kendine. müzikler, seslendirme, diyaloglar ve grafikler gerçekten nefes kesici kalitede. fakat bunların tadını zayıf optimizasyon, zayıf rpg, zayıf zamanlama ve planlama yüzünden çıkaramıyor isek...