Pornografiyi Erotizmden Ayıran Unsurlar Nelerdir?

Çeşitli kültürlere ait nü imgelerin oluşturduğu ortak erotizm duygusunu ve pornografi denen şeyin bu duygudan farklı yanlarını irdeleyerek ufuk açıcı bir işe imza atıyor Sözlük yazarı "bindokuzyuzseksendort".
Pornografiyi Erotizmden Ayıran Unsurlar Nelerdir?
iStock


pornografi ile erotizm ayrımından bahsetmek gerekirse

aslında ayrım porno ile erotizm arasındaki ayrım değildir, porno ile porno olmayan arasındaki ayrımdır, ve sadece fotoğraf ve film için geçerlidir, çünkü sadece gerçeklikle alakalıdır.

erotik eserler cinsel duyguları uyaran eserlerdir ve teknik olarak diğer duyguları uyaran eserlerden bir farkları yoktur. nasıl ki bir savaş sahnesi kahramanlık duygularını harekete geçirebiliyor ise, güzel bir kadın yüzü romantik duyguları harekete geçirebiliyor ise, güzel bir kadın vücudu, bir sevişme sahnesi, cinsel organ görüntüleri de cinsel duyguları harekete geçirirler. bu cinsel görüntülerin ne noktada müstehcen oldukları ise kültürden kültüre yani zamana ve mekana göre değişir. hint tapınak heykellerindeki ve japon minyatürlerindeki sansürsüz sevişme sahneleri erotiktirler, kendi kültürlerine göre müstehcen değildirler, bize göre müstehcendirler; ve fakat hiç kimseye göre porno değildirler. resim ve heykel ne kadar müstehcen olurlarsa olsunlar porno değildirler, çünkü gerçek değildirler.


fotoğraf ve film gerçek olan biteni ve gerçek kişileri gerçek zamanlı kaydeden aygıtlardır. dolayısıyla fotoğrafta ve filmde görülen kişi her ne yapıyor ise kabul ederiz ki onu gerçekten yapıyordur. eğer fotoğraf ve film ‘belgesel’ ise kadrajda gördüğümüz şey aynen oluyordur, gerçektir. eğer fotoğraf ve film belgesel olmayıp bir senaryo ya da mizansen uyarınca canlandırılıyorsa kadrajda gördüğümüz olay olmuyordur, oyunculuk yöntemiyle temsil ediliyordur; fakat olay gerçek olmasa da “olayın temsil ediliyor oluşu” gerçektir. bir sinema filminde bir adam öldürülüyor ise biliriz ki o aslında öldürülmüyordur; birileri dövüşüyor ise biliriz ki onlar aslında birbirlerine vurmadıkları gibi birbirleriyle kavgalı bile değildirler. kavga, öldüme, sevgi, kızgınlık, bunlar gerçekte yoktur, bunların taklitleri, temsilleri vardır. ama her ne kadar olay gerçek değilse de temsil gerçektir. yani şundan şüphemiz yoktur ki kameranın karşısına birileri geçmiş ve birilerini öldürüyor gibi yapmışlardır, birbirlerine vuruyor gibi yapmışlardır.

porno belgesel değildir, erotik olması amacıyla çekilmiş temsili bir canlandırmadır. iki insan temsilen bir aradadır, temsilen bir sevişme punduna gelmiş gibi gibi yaparlar, temsilen çok zevk alıyor gibi yaparlar. fakat her şeye rağmen gerçekleştirdikleri cinsel ilişki gerçektir. ereksiyon, giriş ve boşalma gerçektir. bir filmde iki kişi kavga etmişse bu onların gerçek hayatta kavga ettikleri anlamına gelmez, fakat porno bir filmde cinsel ilişki kurmuş iki kişi gerçek hayatta da cinsel ilişki kurmuşlar demektir. işte pornoyu tüm diğer fotoğraf ve film eserlerinden ayıran husus, bu “temsili olayın gerçekten yapılması” durumudur. mizansende temsilen gerçekleştirilen cinsel ilişkinin gerçek olması.


peki “gerçek” dediğimiz cinsel ilişkinin her unsuru gerçekten “gerçek” midir?

cinsel ilişkinin, yani “sevişme”nin teknik ve ahlaki açıdan tanımları çok da örtüşüyor değil. bir penis bir vajinaya girip çıktığında bunun adı her türlü toplumsal norm açısından sevişmektir. fakat sözünü ettiğimiz pornoyla ilgili gerçeklik, “temsil olmayan” anlamında olduğuna göre, sevişmenin teknik tanımına ulaşabilmek için, bir erkekle bir kadının sevişmesinde teknik açıdan temsili olabilecek eylemleri ayıklamamız gerekir. bir erkeğin sevişmesi demek ereksiyon ve boşalma demektir. ereksiyon ve boşalma, bilinçle uygulanamaz, temsilen gerçekleştirilmesi amacıyla taklit edilemez. oysa bir kadın hiç canı istemeden, hiç zevk almadan ve fakat istiyor ve zevk alıyor gibi yaparak vajinasına penis sokup çıkartabilir; yani sevişmeyi temsilen gerçekleştirebilir. bir kadının cinselliğindeki taklit ve temsil edilemez kısım hamilelik ve doğumdur; sevişme değil. dolayısıyla pornodaki “temsili olayın gerçekten yapılması” durumu kadın için değil, sadece erkeğin ereksiyonu ve ejekülasyonu için geçerlidir.

özetle; erotik veya müstehcen de olsa resim ve heykel porno değildir; her türlü nesneyi vücudunun bazı yerlerine sokup çıkarıyor halde olsa da çıplak bir kadının fotoğrafı ve filmi porno değildir. sadece ve sadece ereksiyon ve ejekülasyonun bir mizansen içinde kullanıldığı fotoğraf ve film pornodur. tabi bazı filmerde gerçek öldürme, yaralama veya doğum da bir mizansen içinde kullanılabiliyor; bunlarda da aynı “temsili olayın gerçekten yapılması” durumu geçerlidir, fakat bunlar porno değildirler, çünkü erotik değildirer.